Lovely day,: POLIGAMI

October 2, 2011

POLIGAMI


Assalamualaikum , Hi guys . Entry aku kali ini aku na share sikit ilmu yang aku dapat sepanjang dua tiga minggu ny . Overall , aku dapat dari class Agama Islam . Hey , Come on ! Ta kan cakap sikit pasal Agama , kauorg da na blah . Pls be sporting , actually belaja pasal Agama Islam ny sesuatu yang menyeronokkan tau . Come on , cer bace dulu okay ? Belum cuba , belum tahu tau . Hihi , lets begin .

Aku na cakap pasal Poligami . Masa kitaorg bincang pasal topic ny hary tu , sang kumbang yang bentang topic ny . Memang terbaik la kan . Okay , poligami bermaksud berkahwin banyak . Seorang lelaki yang mempunyai isteri tidak melebihi empat orang dalam satu masa . TETAPI dgn syarat lelaki tersebut berkemampuan dan adil . Aku rasa kauorg semua tahu pasal benda ny . Kepada lelaki suka la kan , bila cakap pasal ny sang kumbang akan menjawab " Ini hukum Allah , ini sunnah , dan bla bla ... " Waah , cakap pasal hal ny , pandai lelaki . Tapi yang aku ta paham tu , kenapa bila na kahwin lain tu ta berani minta izin isteri ? Main kawen sorok-sorok je . Aik , kawen pun na main " Sorok-sorok " ke bang ? Tahu ta bincang dengan isteri na kawen lain ny pun sunnah tau .

Hm , cuma aku ta paham bila deaorg kata pasal " kemanisan poligami tu " . So , I asked them a question . " Di mana kemanisan poligami tu sedangkan risiko berlakunya penceraian , pergaduhan , hasad dengki mendengki tu tinggi ? " Then deaorg pun jawab " Jikalau poloigami tu diterima oleh semua pihak , kerjasama antara mereka akan merapatkan lagi sillaturrahim . Da kata pun madu kan , mesti la manis . " Em , tapy habes je presentation deaorg hari tu , ustazah pun komen " Lelaki dalam class ny semua ta layak berpoligami " Na tahu kenapa ? Sebab deaorg duduk di blkg perempuan , bukan je duduk , berjalan ke , solat ke , lelaki mesti di depan . Lelaki sepatutnya duduk di depan wanita dan menjadi pemimpin . Ny duduk belakang perempuan macam menyorok belakang kita . Layak ke berpoligami macam tu ? Jadi laki kita pun ta layak . Memang benar ada lelaki yang setia dalam dunia ny , benda tu ta dinafikan . Tapi jangan la percaya 100% kat suami kak tu oii , percaya sikit suda . Takut takut nanti " Kok Selingkuh "

Rasanya majoriti wanita dalam dunia ny ta rela di poligami termasuklah aku . Tapi cuba kita fikir kenapa Allah membenarkan poligami ni ? Kenapa Allah bagy lelaki kawen empat dalam satu masa , perempuan ta ? Kenapa itu ? Kenapa ini ? Mesti ada sebabnya , Allah menjanjikan payung emas bagi perempuan yang ikhlas dimadukan . Nisbah antara perempuan dan lelaki sekarang ny 38 : 1 derr . Risiko wanita menjadi andartu tu sangat tinggi . OMG -,-" Hm , pendapat aku sendiri la , jikalau semua wanita rela di poligami , kemungkinan masalah perempuan simpanan , zina , anak luar nikah , kahwin lari semua tu insyaallah akan berkurang . Pesan aku kpd wanita , tade istilah isteri pertama/kedua/ketiga diutamakan . Fair and Square okay . And kita semua pun berisiko besar menjadi isteri kedua'ketiga'keempat . Kepada lelaki aku na cakap bila isteri hampa semua dah bagy lampu hijau na kawen satu lagy tu , jangan pulak melupakan isteri pertama/kedua'ketiga tu . Aish , bila da dapat kawen lain , bukan main suka lagy . Deaorg rasa " Waah , Dunia ini Ana yang punya !!! " Amboi , suka ye Dunia hampa yang punya TAPI akhirat belum tentu ! Ingat ye !

No comments: