Lovely day,: Matrik vs UiTM

May 8, 2011

Matrik vs UiTM


(Y) Assalamualaikum , heeeeeeeee ^^ Da lame ta menulis kat sini , so bagy salam dulu ta salah kan ? Oke , update aku kali ny na cakap pasal Matrik and UiTM . Aku dapat offer study kat dua tempat ny . Matrik course perakaunan kat Gopeng , Perak . UiTM pulak course Teknologi Kreatif ( Penulisan Artistik ) kat Shah Alam . Fuhhhhhh -" Ta tahu na pilih mana . Satu yang aku minat tapi ramai orang kata ta menjamin masa depan . Satu lagy aku ta minat tapi orang juga kata menjamin masa depan . Bagy kauorg yang ta tahu apa itu Penulisan Kreatif , actually prospek kerja dea macam penulis , novelis , editor , scriptwriter and bla bla . .

Oke , kat sini aku bagy LIMA sebab kenapa aku ta nak masuk Matrikulasi :-

1- Kauorg sendiri tau Matrik first sem result teruk , kauorg akan kena tendang ! Aku pena bincang hal ni dgn Erry , dea kata " Kalau nak berjaya , kena berani amik risiko " Fine , tu memang betul . Tapi kalau kena tendang macam mana ? Time tu mana mana IPTA ta bole terima kauorg da . Tambah tambah kalau kita bukan org senang , na masuk IPTS .
2-Kauorg jugak tau Matrik jadual dea padat , start pagy abes petang . Eight to Four . Rehat bape jam jea untuk makan and solat . PERHHH !! Penat tuu , aku takut aku tension jea and ta bole bawak .

3-Akaun adalah benda yang aku ta minat , so kauorg rasa patut kea amek benda yang kita ta suka ? Just sebab na menjamin masa depan ? Oke , aku cerita pengalaman aku time aku dapat kelas Science awal Form 4 dulu . Aku rasa macam dalam penjara , chop chop ~ Bukan kelas tu macam penjara , tapy aku ras macam dalam penjara . Jangan salah anggap oke ! Dalam class Science mesti kena belaja Chemistry , Physic , Biology , etc la . Subject Science punn ak ta suke , ny kan benda la'ah tu . Mantak ar , yang buad aku rasa macam jail tu , semua budak budak pandai . Hari pertama cegu math masuk and terus ajar chapter 1 . Cegu tu ajar punya la cepat , aku ny ha t'kial kial ta paham . Semua budak dalam class tu paham , aku jea ta paham paham , sedangkan subject math jea punn . Tapi sebab aku ta dapat tangkap apa cegu tu ajr coz cepat sangat . Last last aku wat surat rayuan turun class , den ingat na turun class punn kena tules surat , rupanya ta payah . bgtw jea cegu , kalau macam tu first day aku da bla . Tapy surat aku tu ada la dalam three pages , FULL ! HAHA , tension punya pasal kan . Sebab lain , bila sekeliling aku budak budak pandai , aku rasa down . Aku ta na tiap tiap exam aku tercorot dalam class . Mybe kauorg akan cakap aku ta ada confident . Yes , aku mengaku aku ta confident bawak subject subject berat tu .

4-Ramai yang soh aku amik Matrik , bila aku kata suasah . Deaorg akan cakap macam ny " Nanti bila da kat sana , mesti ramai budak budak pandai , dea bole ajar kita . " Hohoi , aku da la pena tension bila sekeliling aku budak budak pandai , kauorg na aku rasa lagy sekali ? And budak budak yang cakap cmtu sure dea sebaya kita kan ? Ta pena masuk Matrik lagy kan ? Ta pena rasa belajar kat sana kan ? Then yang na ikut cakap orang yang ta berpengalaman ni kenapa ? Bak kata Wan si buddy pulak , he said  "Jangan dengar sangat cakap orang , takut da ikut nanti diri sendiri yang rugi " . Hoho , then aku tengah ikut cakap kaw ny apa cite ? HAHA

5-Orang selalu cakap " Study Smart not Study Hard " . Sekarang da terang terang Matrik tu Study Hard not Study Smart . So , kauorg pikir la sendiri !


Btw , Happy Mothers Day to my lovely mom , Harisun Shari , I Love You ! It's true , true , true ! Thank You so munchies :)

1 comment:

ZazlanTonsiti said...

Semoga belajar dengan sepenuh daya.

Semoga berjaya keseluruhan kehidupan.

Dengan penuh harapan.

https://plus.google.com/+ZazlanTonsiti/posts