Lovely day,: Fine , I choose matrik :)

May 19, 2011

Fine , I choose matrik :)

(Y) Oke , kalau entry lepas aku bagy sebab kenapa aku ta na masuk Matrik tapi kali ny memang aku nekad pilih matrik juga . Mesti kauorg kata aku ny tade pendirian kan . Yeah , dalam hal ny memang susah na memilih and na buad keputusan because ia melibatkan our's future . Hal ny bukan macam kita pilih na makan apa tapy ny akan menentukan masa depan kita . We must think hundredly , mintak pendapat orang laen yang berpengalaman dan buad solat sunat Istikharah , tu jalan terbaek kalau memang da penad na pikir lagy . Honestly , aku memang stress pikir hal ny , sangat sangat ! And sampai satu masa aku rasa aku malas na pikir da , bia my mom yang buad keputusan untuk aku . Oke , aku cerita kat sini kenapa aku ubah fikiran aku . Isnin lepas aku and Eicy Vivien pegy sekola , mintak pendapat Cegu Hayati , cegu Kaunseling .

Me : Cegu , actually Form Six lagy susah kea Matrik ?
Cegu Hayati : Mesti la Form Six , Cegu Abu Mansor pun cakap Form Six lebih susah .
                   Yang orang kata susah tu selalunya budak budak yang amek aliran Science .
Me : Tapi kalau Matrik , first sem kita gagal , dea terus tendang kita .
Cegu Hayati : Cegu Hayati : Haisy , kalau da tahu macam tu bersedia lah untuk tak gagal .
Me : ^Berfikir sejenak
Cegu Hayati : Macam ny la , dulu awak belaja dekat sekolah dengan Cegu laen ,
                   nanti dengan Lecturer laen . Mane tau dea ajar lagy senang faham .
                   And selalunya pointer sem ny deorg amek dari markah exam and kerja kursus .
                   So , kerja kursus tu buad la betul betul .

Hoho , lagy satu Cegu nasihatkan keputusan kita tu mesti la dapat persetujuan dari parents , sebab parents kita ny ada aura , HAHA xD 

Oke , kita sambung . malam tady lepas je balek dari kampung , mak terus tarik aku pegy ruma Che Asmah , kawan tempat kerja mak dulu , sekarang da pencen and anak dea , Fify baru abes Matrik setaun , amek Accounting jugak . So , mak suruh aku minta pendapat Fify and her family .

Mak : Sebenarnya anak Kak Yan ny dapat Matrik Account , tapy dea ta sure bole bawa ke ta . Tu sebab kitaorg datang malam ny .
Che Asmah : Owh , Fify pun tengah tunggu result sem kedua ny .
Fify : Em rase uke jea , kalau na dibandingkan dengan SPM dulu , rasa Spm lagy susah .
Eqah : First sem hary tu Fify dapat bape ?
Fify : 3.4 jea
Eqah : Banyak la tu
Mak : Tapi Ashira ( aku la ) ny dea ta yakin bole bawa
Fify : Actually , baru baru ny Matrik da ubah siked syllabus , deorg kurangkan siked . Kalau Math oke , bole la Mak : Matrik kan first sem kalau fail , dea terus tendang .
Fify :: Betul la tu , yang Fail tu 1.8 ke bawah jea , tapi kalau cukup cukup makan 1.8 dea bersyarat la . And 2.0 ke atas kira lulus la
Me : Tapi Kemahiran Dinamika tu apa ?
Fify : Owh tu , just dea ajar cara duduk , berpakaian macam tu jea .
Me : ^Cerhh , punya la aku ingat dea ajar pasal lukis lukis geometri , rupanya benda benda camtu je ( monolog dlmn, HAHA )
Fify : Sebenarnye , pointer tu dea amek dari empat subject je , Math , Account , Ekonomi and Bussines jea .
Me : ^Angguk angguk

Hoho , sebab tu la aku tukar fikiran . And sejak aku solat Istikharah , aku rasa aku kena pilih Matrik So , Wish me Luck ! GO girl ! Chayok chayok :)


Chop chop , na cite semalam kitaorg buad BBQ kat ruma nenek , syok gila ! Perhhh ~ Terasa black pepper dea wa ckp lu , HAHA xD Here , aku letak siked gambar semalam , PIECE (Y)


 HAHAHA , Cool oke , COOL !

No comments: